10. august 2008

Gomde Danmark et fantastisk retreat-sted


Gomde Danmark et fantastisk retreat-sted

Netop hjemvendt fra et 21-dages retreat på Gomde ønsker jeg på opfordring at dele enkelte af mine oplevelser:

For andet år i træk har jeg i forlængelse af Summercamp praktiseret 21 dage alene i en af Gomdes små og enkle retreat-hytter (skurvogne).

Det har været en gave at kunne fordybe sig i praksis netop i forlængelse af Rinpoches undervisning, hvor motivationen er høj og hvor hjertet er åbent.

Da vores praksis er individuel vil jeg ikke kommentere min praksis, men dog sige, at det for mig har været vigtigt med struktur på dagen og de fire daglige sessioner. En rettesnor har været 5, 10 15, 20 – forstået således, at 1. session begyndte ca. kl. 5:00, 2. session ca. kl. 10:00 osv. - med gefühl naturligvis!

I mellem sessionerne har jeg lavet mad, læst spirituel litteratur, bl.a. den på kurset netop gennemgåede ”The Fligtht of the Garuda”, og vandret i den fantastiske natur på Gomde.

Disse gåture har givet den fornødne motion til, at kroppen har kunne klare den megen sidde-praksis og, at bevidstheden har kunnet lade sig forene med Gomdes havudsigt og særlige ”space”. Alene at opholde sig i naturen på Gomde synes at have en helende effekt.

Det har været vigtigt for mig at have en ”livsline” til en person, hvis der under retreatet opstod uventede problemer. En sådan rolle har værtsparret på Gomde haft. Herudover har de sørget for indkøb af mad, hvilket praktisk blev aftalt én gang om ugen pr. sms.

Det var en stor en stor glæde inden retreatet, at flere af de lokale sangha-medlemmer tilbød at hjælpe med madindkøb. Det gav en følelse opbakning og fællesskab.

Jeg betalte kr. 60,- pr. døgn hvortil skal lægges udgifter til madindkøb. Selv med en frivillig donation oveni oplever jeg det som meget billigt.

Jeg kan varmt anbefale Gomde som retreat-sted, og det vil glæde mig selv på et tidspunkt at hjælpe en retreat-praktiserende med indkøb af mad, madlavning eller på anden måde være til gavn.

(Anonym)



In English:

Gomde Denmark a wonderful retreat-place

Just returned from a 21-day retreat at Gomde I wish to share some of my experiences:

For the second year running, I have an extension of Summercamp practised 21 days alone in one of Gomdes small and simple retreat-cabins.

It has been a gift to be able to immerse oneself in practice as an extension to Rinpoche's teaching, where the motivation is high and where the heart is open.

Since our practice is individual, I will not comment on my practice, but to say that for me it has been important to structure the day in the four daily sessions. A direction has been 5, 10 15, 20 - in that 1. session began around. kl. 5:00, 2. session about. kl. 10:00, etc. - with gefühl course!

In between sessions, I have made food, read the spiritual literature, including , at the course just examined "The Fligtht of the Garuda", and taken walks in the fantastic nature of Gomde.

These walks have given the necessary exercise to keep my body coping with a lot of sit-practice and let awareness reconcile with Gomdes view of the sea and special "space". Just to stay in the wild at Gomde seems to have a healing effect.

It has been important for me to have a "lifeline" to a person, if, under the retreat unexpected problems arose. Such a role did the host couple on Gomde have. In addition they arranged for the purchase of food, which practically was handled once a week each via sms.

It was a very great pleasure in retreatet that several of the local sangha members offered to help with food shopping. It gave a sense support and community.

I paid 60 kr, - per. day to which must be added the costs of food. Even with a voluntary donation on top, I regard it as very cheap.

I would highly recommend Gomde as retreat-place, and I will be very happy at some time to help a retreat-practitioner with the purchase of food, cooking or otherwise be of benefit.

(Anonymous)